Eindwerk Syntra

De opleiding werd afgerond met een eindwerk. Mijn keuze viel op rebranding van het merk Boni BIO (Colruyt groep) en vertrok van de actuele stijl (afbeelding boven). Naast nieuw logo, omvat het eindwerk o.a. een voorbereidend dossier, een huisstijl gids, huisstijl documenten, social media posts, een brochure, verpakkingen, een car wrap + beursstand (large format printing).
Voor alle onderdelen werden ook technisch correcte bestanden ingeleverd.
In juni 2024 presenteerde ik dit eindwerk aan de jury, en scoorde 395/400 punten.

Moodboard
De weg naar een goed ontwerp verloopt niet altijd in een rechte lijn.
Een moodboard is een handige tool om alle uiteenlopende ideeën te ordenen.
Behalve voor de hand liggende elementen zoals kleurkeuze en lettertype is er een plaats, voor inspirerende of relevante foto’s.
Naast dit moodboard maakte ik ook een voorbereidend dossier op met daarin alle bestaande communicatie, een overzicht van concurrerende bio-huismerken en hun grafische stijl, de USP’s van het eigen huismerk
en de doelgroepen.
Een nieuw logo
De 3 losse elementen van het bestaande logo
wou ik beter met mekaar verbinden,
+ extra kleur toevoegen

Het nieuwe logo bevat 3 kleuren, allen afkomstig uit het Nutri-score kleurenpalet (A-B-C).
Groen symboliseert gezondheid, duurzaamheid, natuur en milieu. Het warme geel staat voor optimisme, enthousiasme, de zon.
In bijna elk Bio-logo verwerkt men een blad of boom als grafisch element. Ik koos ervoor om een hommel - een belangrijke bestuiver in de natuur - te verwerken in dit logo.
Tal van gewassen die we consumeren zoals groenten, fruit, noten en zaden kunnen niet bestaan zonder bestuiving.

Packaging

Het gamma van Boni Bio omvat ongeveer 400 artikelen, met een zeer breed scala aan verpakkingsmateriaal, gaande van blik, over Tetra Pack, eierdoosjes, glazen bokalen, plastic zakjes, knijpflessen, kartonnen doosjes…. noem maar op. Ik ontwierp uniforme look met logo op een etiket van ongebleekt natuurpapier. Onderaan het logo is het product afgebeeld. Dit zijn enkele van mijn uitgewerkte ontwerpen, en een video met 3D-render van dit eierdoosje zie je via:



Een video met 3D-render van het yoghurtpotje: https://youtu.be/ZtoQx75HDRw


Een video met 3D-render van de melkdoos:
https://youtu.be/f0vn08D-Ums?si=cZpDNimpRWeJRAyI


Een video met 3D-render van de koffieverpakking:
https://youtu.be/f0vn08D-Ums?si=cZpDNimpRWeJRAyI

Huisstijlgids
Een brand manual of huisstijlgids waarborgt een consistent gebruik van de huisstijl.
Het voorkomt dat men naar eigen inzicht aan de slag gaat en er zelf wat in elkaar flanst, simpelweg omdat goede richtlijnen, spelregels en sjablonen ontbreken. Bovendien geeft het samenwerkende partijen de nodige houvast,
omdat er bij onduidelijkheden altijd terug gegrepen kan worden naar juiste toepassing van de huisstijl.
Via deze link blader je doorheen de brand manual.
https://heyzine.com/flip-book/e9b88199d8.html


Biotoop:
(sample van) een gratis brochure
Onderdeel van mijn eindwerk was het maken van een brochure
met afwerking.
Deze brochure is vooral bestemd voor de winkels van Bio Planet.
Daar winkelt een belangrijke doelgroep.
Er werd een veredeling gevraagd, dus voorzag ik in de drukklare PDF
een vernislaag op pagina 1 (Biotoop + baseline).
Naast het grafische werk schreef ik de nodige teksten,
al was dat vaak met hulp van AI.
Via deze link kan je het magazine doorbladeren:
https://heyzine.com/flip-book/5f8f4436f6.html
Een winkeldisplay
voor de brochure
Kapvorm en 3D-render van een display om bovenstaande brochure
in uit te stallen aan bvb. de winkelkassa.



Car wrap
De car wrap is een krachtig publicitair uithangbord.
Deze voertuigen trekken de aandacht bij een groot publiek.
Ik ontwierp een car wrap voor de online boodschappendienst "Collect & Go” om zo het nieuwe logo onder de aandacht te brengen.
Behalve de 3D-renders maakte ik ook technisch correcte printbestanden.





Social media post:
carrousel voor Instagram
Mensen swipen bij een post uit nieuwsgierigheid naar een vervolg van afbeeldingen.
Wanneer dat niet het geval is dan toont Instagram vaak dezelfde post nogmaals maar met andere beelden.
De carroussel brengt een boodschap of verhaal,
en is ideaal om verpakking, ingrediënten, eindresultaat (foodfotografie) & verkooppunten te tonen.

Advertentie
Bij het kiezen van bio producten draait het niet alleen om de voeding; het gaat om een reis vol emoties, verbondenheid en authenticiteit. Een goede foto en dito tekst stralen dit uit.
De foto neemt 2/3 tot 3/4 oppervlakte in beslag. Het logo met de slogan staat rechtsboven wanneer de advertentie op een rechtse pagina komt.
De resterende oppervlakte gaat naar titel, tekst + afbeelding
van de het product.
Hier is een advertentie zowel full als halfpage afgebeeld.
